Czym są i jak przemieszczają się ładunki elektryczne? Jak płynie prąd w przewodzie? W jaki sposób można wytworzyć energię elektryczną w dużych ilościach? Jak bezpiecznie i racjonalnie z niej korzystać? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poznało około 44 tys. najmłodszych w ramach kolejnej edycji programu edukacyjnego „Planeta Energii”. To już czwarta odsłona projektu organizowanego przez Grupę ENERGA, w którym dotychczas uczestniczyło ponad 150 tys. dzieci z całej Polski.
Grupa ENERGA, jako ogólnopolski sprzedawca energii elektrycznej oraz firma społecznie odpowiedzialna, od lat uczy dzieci bezpiecznego i racjonalnego korzystania zprądu oraz kształtuje proekologiczne postawy. Od 2010 roku realizuje te działania poprzez autorski program edukacyjny „Planeta Energii”, organizowany w formie konkursu dla nauczycieli i uczniów klas I – III szkół podstawowych. Jego głównym celem jest propagowanie w popularnonaukowej formie podstawowej wiedzy o energii elektrycznej, jej roli w codziennym życiu oraz o występujących w przyrodzie zjawiskach z nią związanych. Właśnie dobiegła końca czwarta edycja programu, w której uczestniczyło około 44 tys. dzieci z całej Polski, a mobilne centrum nauki „Planeta Energii” odwiedziło kolejne 10 miast.
15 tys. uczniów odbyło lekcje o energii elektrycznej z „Planetą Energii”
W ramach konkursu nauczyciele przeprowadzili lekcje o energii elektrycznej w oparciu o zeszyty metodyczne pt.: „ENERGA przedstawia: W krainie prądu elektrycznego”, zawierające przykładowe scenariusze lekcji nt. bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z prądu.
– Realizacja konkursowych zadań była nauką połączoną z zabawą. Dzieci były zafascynowane zajęciami, podczas których przygotowaliśmy grę planszową „Bezpieczne wakacje” czy makietę domków z oświetleniem. Zorganizowaliśmy także wycieczkę do punktu zbierania elektrośmieci oraz wizytę w sklepie ze sprzętem AGD – mówi Dorota Pękała, wychowawczyni jednej ze zwycięskich klas ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Braniewie.
– W zajęcia angażowaliśmy także rodziców – mówi Sylwia Linek, wychowawczyni zwycięskiej klasy z Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy. – Chcieliśmy im przybliżyć ideę projektu, pokazać jakich tematów dotykamy i dlaczego edukacja na temat energii elektrycznej jest tak ważna wśród najmłodszych. Oczywiście nasze edukacyjne zajęcia przyniosły szybkie efekty. Wśród dzieci było widać ogromne zaangażowanie i zainteresowanie. Czasami mogli pochwalić się wiedzą większą od rodziców, co sprawiało im dodatkową radość.
Przygotowanie przez nauczycieli i uczniów sprawozdania z przeprowadzonych zajęć było warunkiem uczestnictwa w konkursie oraz rywalizacji o jedną z dziesięciu nagród głównych – wizytę mobilnego centrum nauki „Planeta Energii”. Oceniana była przede wszystkim pomysłowość nauczycieli, nieszablonowe podejście do nauki oraz zaangażowanie w projekt dzieci i całych szkół czy społeczności lokalnych. Według szacunków ENERGI, w ramach programu w przeprowadzonych w szkołach zajęciach edukacyjnych uczestniczyło łącznie prawie 15 tys. dzieci.
- Bardzo cieszy nas fakt, że nauczyciele chcą uczyć o energii elektrycznej w formie zaproponowanej przez ENERGĘ oraz że uczniowie z takim entuzjazmem podchodzą do nauki o trudnych, technicznych zagadnieniach. Z roku na rok widzimy także coraz większe zainteresowanie naszym programem – mówi Marta Dankowska, koordynator projektu „Planeta Energii” z Biura Marketingu i Komunikacji ENERGA SA. – Chcemy dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców z przekazem dot. bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z energii elektrycznej, pobudzić u dzieci ciekawość świata i chęć jego zrozumienia. Program „Planeta Energii” pozwala nam nie tylko na edukację najmłodszych, ale również na zwrócenie uwagi rodziców czy nauczycieli na taką potrzebę.
Spośród nadesłanych przez nauczycieli sprawozdań jury wyłoniło dziesięciu laureatów konkursu. Dodatkowo przyznano pięćdziesiąt wyróżnień.
Mobilne centrum nauki „Planeta Energii" odwiedziło 10 miast
Mobilne centrum nauki „Planeta Energii” w kwietniu i maju przebyło 2,5 tys. km, by odwiedzić laureatów konkursu w dziesięciu miastach. Miasteczko zawitało do Braniewa, Ciechanowa, Inowrocławia, Kalisza, Krotoszyna, Nidzicy, Oświęcimia, Rybnika, Torunia i Zielonej Góry. Dodatkowo w listopadzie i grudniu 2013 roku eksperci programu „Planeta Energii” podczas naukowych spotkań w Gdańsku, Toruniu, Kaliszu i Łodzi prezentowali wybrane atrakcje miasteczka „Planeta Energii” oraz zachęcali do udziału w programie.
W każdym z odwiedzanych miast mobilne centrum nauki „Planeta Energii” gościło przez dwa dni. W godzinach przedpołudniowych miasteczko odwiedzali zwycięzcy oraz uczniowie z okolicznych szkół podstawowych, a po południu mieszkańcy. Wszyscy mogli liczyć na wiele atrakcji.
W Energobusie – laboratorium na kółkach – uczniowie poznawali historię energii elektrycznej, od atomu po elektrownię. W trakcie zabawy dzieci dowiadywały się m.in. w jaki sposób przemieszczają się ładunki elektryczne oraz ile własnej energii trzeba włożyć, by wytworzyć prąd dla rozświetlenia różnych źródeł światła.
W kolejnej strefie edukacyjnej najmłodsi zdobywali wiedzę o odnawialnych źródłach energii. Mogli dowiedzieć się jak wytwarzać prąd wykorzystując siły natury: wodę, słońce i wiatr oraz zobaczyć prądnicę napędzaną strumieniem płynącej wody czy makietę z turbiną wiatrową.
W miasteczku dzieci mogły także obejrzeć film 3D o Energoludkach – mieszkańcach „Planety Energii”, w trakcie którego dowiadywały się dlaczego i w jaki sposób należy dbać o naszą planetę. Poznały też kilka najważniejszych zasad i postaw związanych z bezpiecznym korzystaniem z prądu czy groźnymi zjawiskami występującymi w przyrodzie.
Ostatni przystanek mobilnego centrum nauki to strefa eksperymentów, w której najmłodsi uczestniczyli w pokazach i doświadczeniach prowadzonych przez ekspertów z „Planety Energii”. Największym zainteresowaniem cieszył się model domu, w którym można było sprawdzić ile prądu zużywają wybraneurządzenia gospodarstwa domowego oraz dowiedzieć się, jak korzystać z nich racjonalnie.
– Można by zapytać, po co wiedza o prądzie elektrycznym potrzebna jest dzieciom? Nie tylko nas, dorosłych otaczają urządzenia elektryczne. Komputer, czajnik bezprzewodowy, telefon komórkowy czy lodówka to stałe i bardzo ważne elementy naszej rzeczywistości. Korzystanie z nich wymaga pewnej wiedzy i świadomości. Dużo łatwiej ją przyswoić mając informacje o budowie materii, o elektryzowaniu się ciał i o wprawianiu ładunków elektrycznych w ruch. To właśnie w miasteczku „Planeta Energii” dzieci taką wiedzą zdobywają poprzez wykonywanie prostych doświadczeń czy zabawę – mówi Tomasz Rożek, ambasador programu „Planeta Energii”. – Mając podstawy, dużo łatwiej także zrozumieć ważne zagadnienia dot. bezpieczeństwa czy potrzebę oszczędzania energii elektrycznej.
Wizyta mobilnego centrum nauki ENERGI w każdym mieście cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. We wspólnej nauce i zabawie z ekspertami „Planety Energii” uczestniczyło niemal 29 tys. dzieci i 9 tys. dorosłych.
"Planeta Energii" rozkręca się coraz bardziej!
Do tej pory w czterech edycjach programu „Planeta Energii” wzięło udział prawie 153 tys. dzieci z całej Polski. Mobilne centrum nauki odwiedziło już 49 miejscowości. We wrześniu startuje kolejna edycja konkursu. Szczegóły już wkrótce pojawią się w serwisie www.PlanetaEnergii.pl.
Honorowy patronat nad programem „Planeta Energii" sprawują Minister Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Patronem merytorycznym jest Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Patronat medialny nad programem objęła „Gazeta Wyborcza”.
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://wm.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/ponad-150-tys-dzieci-zdobylo-cenna-wiedze-o-energii-elektrycznej-w-ramach-programu-edukacyjnego-planeta-energii